Klopt N&P, je zult nooit helemaal met zekerheid kunnen zeggen dat jouw procedure helemaal zorgvuldig en volgens de regels is verlopen. Maar ik denk wel dat het van belang is dat a.s. adoptie-ouders een bewuste keuze maken en daarbij goed nadenken over de informatie die er wel te vinden is en vooral je gezonde verstand te gebruiken. En als je dan de ervaringsverhalen leest over sommige adopties uit de VS dan kun je gewoon niet anders dan daar ernstige twijfels bij hebben. En persoonlijk vind ik dan echt dat mensen daar niet aan mee moeten willen werken. Hoe kun je later ooit aan jouw kind verkopen dat het je niet echt boeide of alles via zorgvuldige procedures is verlopen en of daarbij het belang van het kind voorop is gesteld?
Zelf heb ik twee kids geadopteerd uit Nigeria. En hoewel niemand mij de garantie kan geven dat daar geen dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen is de procedure daar in elk geval redelijk doorzichtig, worden er geen kinderen al voor de geboorte voorgesteld aan ouders en gaat er ook aanzienlijk minder geld in om. Daar ontmoet je de bemiddelaar volgens mij ook altijd zelf en kun je met eigen ogen zien wat voor hart zij voor de kinderen heeft en hoe zij alles op alles zet om naast het regelen van de procedures ook kinderen die nooit voor adoptie zullen gaan een zo goed mogelijk leven te bieden.