omdat ik graag snap hoe het in adoptiewereld er aan toe gaat, heb ik de vraag gewoon eens voorgelegd op een amerikaanse adoptiesite waar veel ouders kinderen adopteren die geen thuis kunnen vinden….
Mijn vraag was “waarom adopteren jullie uit andere landen kinderen met een zware (medisch/sociale) achtergrond en geen kinderen uit de VS zelf, waarom adopteren ouders uit Nederland kinderen uit Amerika omdat er in Amerika zelf geen ouders zouden zijn?”
Ik kreeg diverse (lees; veel) reacties. Kort door de bocht kwamen ze op een aantal punten neer:
- voor newborns zijn ellenlange wachtlijsten. Het is heel gewoon dat je járen op de lijst staat en nooit een kindje krijgt toegewezen. Voor iedere ouder die een baby zou willen adopteren staan 30 tot 40 ouders op de wachtlijst
-Kiezen voor een newborn is dus onzeker; je weet nooit zeker of je ook daadwerkelijk ouder zult worden van een kindje, terwijl je met een buitenlandse procedure vaak wel weet dat er uiteindelijk een kindje op je wacht.
-moeder van een kindje mogen zelf de ouders uitkiezen. Daarbij lijkt er flink wat onzekerheid te zijn. Meerdere ouders vertellen over de toewijzing van een kindje waarna de moeder er toch voor koos het kindje zelf op te voeden. Je bent je gemaakte kosten dan kwijt (vaak vele duizenden euro's)
-de kosten voor een binnenlandse adoptie zijn verschrikkelijk hoog, ook bij de sn baby's. Waar je bij een buitenlandse adoptie vaak voor 12-20.000 dollar klaar bent, kost een binnenlandse adoptie minimaal het dubbele.
-Naast de adoptie van newborns kun je ook adopteren uit het foster care systeem. Hier zijn weinig kosten aan verbonden, maar de onzekerheid is nog groter. Het betreft vaak oudere/getraumatiseerde kinderen en het is heel normaal dat na een jaar een rechter een kind toch alsnog toewijst aan ouders/familieleden, zelfs al was het uitgangspunt adoptie.
Hierbij zijn er grote verschillen qua staat. Iedereen lijkt overigens te bevestigen dat juist voor deze groep ouders worden gezocht, maar het betreft meestal pleegplaatsingen en de ouders die uiteindelijk voor buitenlandse adoptie kiezen doen dat vanuit dezelfde oogpunten waarom wij wellicht voor adoptie kiezen ipv pleegzorg; de zekerheid van een kindje dat bij jou opgroeit.
alle genoemde opmerkingen zijn geen wetenschap….. maar zeggen volgens mij best veel