Nieuwe vergunninghouder

• BG

b@ppe Schreef:

——————————————————-

>> En over NSN kinderen: dat zouden deze kinderen ook

> zijn, en net als bij biologische kinderen kun je

> gewoon “pech” hebben, en is er heel wat aan de

> hand. Wij lopen ook ziekenhuis in, ziekenhuis uit

> met onze gezonde kinderen..

Ik denk dat dat laatste iets is wat mensen die bij de keuze voor een land zich laten leiden door “zo gezond mogelijk” zich dit moeten realiseren. Vraag je af als je kiest voor zo gezond mogelijk of je ook goed in staat bent om een kind op te voeden dat helemaal niet zo gezond is of een flinke ontwikkelingsachterstand heeft of ernstige hechtingsproblematiek. Toch allemaal zaken die bij geadopteerde kinderen heel wat vaker voor komen. De officiele sn van ons zoontje is totaal niet belemmerend (hoe ingewikkeld is het om een voet te missen?) zijn ernstige spraak taalproblematiek is voor hem veel vervelender en daarmee voor ons ook. Maar we zijn gelukkig goed in staat om hem hier in te begeleiden en dan geniet je ook extra van alle stapjes die hij maakt.

• Anneke72

45000, dat heeft onze procedure ook niet gekost. Ik denk dat dit de maximale kosten zijn die je kunt krijgen?

Vergelijkbaar met bappe; alle kosten zijn verklaard (tot op de cent, zoals eerder aangegeven) en eenvoudig te controleren door de adoptieouders. Ik las laatst dat de gemiddelde domestic adoption in de VS in het jaar 2010 ca 25000 USD gekost heeft. Uitschieters naar boven en beneden, uiteraard. Een outgoing adoptie kost meer vanwege extra procedurekosten. Er is werkelijk geen dollar waar ik vraagtekens bij heb. Alle kosten zijn verklaard. Ik kan het niet anders noemen dan transparant en zou voor ieder adoptiekind wensen dat zijn of haar ouders later alles zo goed zou kunnen navertellen.

• Mirjam1

De vraag was waar het voor gebruikt wordt. Procedure: ja dat snappen we. Is dat trouwens inclusief reis- en verblijfskosten?

En vertel je die kosten ook aan je kinderen? Qua alles?

• Anneke72

Ik ben toch niet de enige die dit een vreemde toon vindt..? Je verwacht toch niet dat ik op internet een specificatie van de kosten van onze procedure ga plaatsen, Mirjam? Hecht je niet aan privacy? Wij wel, de specificatie is alleen voor ons, voor ons kind en diens moeder, voor de rechtbank in de states ter beoordeling en voor Justitie in NL, tevens ter beoordeling. Jou, Mirjam, en de rest van alle meelezers, gaat deze specificatie uiteraard helemaal niets aan.

Wat een arrogante toon heb je. Bah. Alsof iemand jou verantwoording af zou moeten leggen?! Hoevaak is hier nu gezegd dat de kosten tot op de cent verklaard kunnen worden? En het is duidelijk dat de kosten gecontroleerd worden door de rechtbank in de states en door Justitie in Den Haag. Maar Mirjam1 heeft nog geen inzage gehad? :D

• Mirjam1

Over vreemde toon gesproken :D

Ik vraag het me gewoon oprecht af waar die enorme hoeveelheid geld dan inzit. En of dat dan in- of exclusief de reis- en verblijfskosten is, en waar die procedure (en vanzelfsprekend zijn het procedurekosten, dat heeft niks met arrogantie te maken, maar dat horen we hier al jaren, dat de procedurekosten zo hoog zijn, maar waarom? Dat dan weer niet.) dan uit bestaat.

Bijzonder: zo gauw er iets inhoudelijks gevraagd wordt, begint de agressie. VS-adoptie ten voeten uit.

Maar heel goed dat je je kind deelgenoot maakt van wat hij/zij je (aan procedurekosten, whatever that may be) gekost heeft, en dan wel tot op de cent verklaard. Dank voor je antwoord.

• metam

Hallo Anneke,

Volgens mij heb ik op dit prikbord al eens een uiteenzetting gegeven van onze adoptiekosten voor China. Gewoon omdat iemand daar benieuwd naar was. Zo'n gekke vraag is dat toch niet? Iedereen die dit wil kan die info van eenvergunninghouder krijgen. Redelijk openbaar dus. Er zijn vast mensen die dit al bij deze nieuwe VH gevraagd hebben. Ik wil/kan niet meer adopteren, en ga dit dus niet vragen. Maar daarom kan ik er wel benieuwd naar zijn. Het is tenslotte een enorm bedrag. Uit welke kosten bestaat een adoptie uit de USA eigenlijk? Het hoeft niet van iemand die al geadopteerd heeft te zijn, maar bijv. van iemand die dit bij a new way heeft nagevraagd.

Groet,

Meta

• Anneke72

Dag Meta,

als je googled op de kosten van domestic adoption dan krijg je tal van specificaties. Als je benieuwd bent of er kosten gemaakt kunnen worden die verbonden zijn aan de moeder (bijvoorbeeld) dan kun je zoeken naar de adoptierechten per staat. Iedere staat heeft een eigen adoptiewetgeving, per staat verschillen de vereisten. Ook daar is wel een overzicht van te vinden. Veel verrassende of opvallends vind je denk ik niet. Net als in NL zijn de kosten voor simpelweg juridische procedures niet laag. Wist je dat een verblijfsvergunning op dit moment 950 euro kost in NL? Of kijk naar de kosten van de VIAcursus nu.

Een bedrag van 15000 USD is in Oeganda of Malawi van heel andere waarde dan in NL of de US.

• pepe

omdat ik graag snap hoe het in adoptiewereld er aan toe gaat, heb ik de vraag gewoon eens voorgelegd op een amerikaanse adoptiesite waar veel ouders kinderen adopteren die geen thuis kunnen vinden….

Mijn vraag was “waarom adopteren jullie uit andere landen kinderen met een zware (medisch/sociale) achtergrond en geen kinderen uit de VS zelf, waarom adopteren ouders uit Nederland kinderen uit Amerika omdat er in Amerika zelf geen ouders zouden zijn?”

Ik kreeg diverse (lees; veel) reacties. Kort door de bocht kwamen ze op een aantal punten neer:

- voor newborns zijn ellenlange wachtlijsten. Het is heel gewoon dat je járen op de lijst staat en nooit een kindje krijgt toegewezen. Voor iedere ouder die een baby zou willen adopteren staan 30 tot 40 ouders op de wachtlijst

-Kiezen voor een newborn is dus onzeker; je weet nooit zeker of je ook daadwerkelijk ouder zult worden van een kindje, terwijl je met een buitenlandse procedure vaak wel weet dat er uiteindelijk een kindje op je wacht.

-moeder van een kindje mogen zelf de ouders uitkiezen. Daarbij lijkt er flink wat onzekerheid te zijn. Meerdere ouders vertellen over de toewijzing van een kindje waarna de moeder er toch voor koos het kindje zelf op te voeden. Je bent je gemaakte kosten dan kwijt (vaak vele duizenden euro's)

-de kosten voor een binnenlandse adoptie zijn verschrikkelijk hoog, ook bij de sn baby's. Waar je bij een buitenlandse adoptie vaak voor 12-20.000 dollar klaar bent, kost een binnenlandse adoptie minimaal het dubbele.

-Naast de adoptie van newborns kun je ook adopteren uit het foster care systeem. Hier zijn weinig kosten aan verbonden, maar de onzekerheid is nog groter. Het betreft vaak oudere/getraumatiseerde kinderen en het is heel normaal dat na een jaar een rechter een kind toch alsnog toewijst aan ouders/familieleden, zelfs al was het uitgangspunt adoptie.

Hierbij zijn er grote verschillen qua staat. Iedereen lijkt overigens te bevestigen dat juist voor deze groep ouders worden gezocht, maar het betreft meestal pleegplaatsingen en de ouders die uiteindelijk voor buitenlandse adoptie kiezen doen dat vanuit dezelfde oogpunten waarom wij wellicht voor adoptie kiezen ipv pleegzorg; de zekerheid van een kindje dat bij jou opgroeit.

alle genoemde opmerkingen zijn geen wetenschap….. maar zeggen volgens mij best veel

• metam

Domestic adoption = adoptie binnen de USA. Daarin ben ik niet geïnteresseerd, ik zou graag willen weten wat het kost (gespecificeerd) om via A New Way en Goldstein een baby uit de USA te adopteren. Op de site van A New Way staan alleen de kosten in NL vermeld. Dat is blijkbaar niet het complete beeld, aangezien hier iemand een totaalbedrag van €45.000 heeft genoemd. Is er dan niemand die recent bij A New Way heeft geïnformeerd wat de gespecificeerde kosten zijn die dit wil delen hier?

Meta

• BG

Pepe, betekent dat dan dat Nederlandse ouders mee concurreren voor een newborn en de kans kleiner maken dat zo'n kindje in het land van herkomst opgroeit?