Adoptievergoeding moet blijven

• Mirjam1

O ja, de nieuw aangeboorde kanalen.

Toevallig net in het nieuws geweest:

http://www.thedaily.sk/government-audit-raises-suspicions-of-wrongful-adoptions/

• Elfje

Ik heb het over Roma-kinderen, Mirjam. Die kinderen worden enorm gediscrimineerd in de Oost-Europese landen. Misschien heb je ook nog wat artikelen over de Roma-bevolking voor ons?

• Mirjam1

Vast wel. Je hebt geen Google?

• Anja1

En dat probleem van discriminatie los je op door Roma kinderen te adopteren?

• jipke1976

tuurlijk zolang ze in het eigenland zouden kunnen blijven is dat het beste, maar als daar geen ouders gevonden worden zijn ook jonge kinderen zonder sn goed af met adoptie.

en waaruit wij geadopteerd hebben is een wet dat er eerst in het land gezocht word naar ouders

(1 jonger kind geadopteerd en ook 1 ouder kind)

• Elfje

Zeg jij maar wat er dan gebeuren met die kinderen van 4 of 5 jaar. Tot hun 18e in dat overvolle weeshuis blijven zitten omdat niemand hen daar wil? Heb jij weleens zo'n weeshuis bezocht?

Ach, dit is een discussie zonder eind. En heeft niets meer met dit topic te maken. Ga vanaf nu dan ook proberen nergens meer op te reageren. Fijne zondag allemaal!

• Janmar

Los van het feit, dat ik iedereen deze adoptievergoeding gun, maar tenkoste van wat moet deze vergoeding in stand gehouden worden?

Er wordt al zoveel bezuinigd; dus ben dan erg benieuwd, waar nog meer op bezuinigd moet worden om deze vergoeding in stand te houden.

• Anja1

Goede vraag. Ik denk zomaar dat er dan iets bedacht wordt wat een andere groep mensen benadeelt. Ben blij dat ik de politieke afwegingen allemaal niet hoef te maken: hoe uitgebalanceerd een bezuinigingspakket ook is - er zullen altijd benadeelden zijn die vervolgens vinden dat zij het ergst benadeeld worden..:-)

• Anja1

Tja, toch zie ik zo vaak oproepen op sites van vergunninghouders voor oudere kinderen - ik heb niet het idee dat hier in Nederland rijen wachtende ouders zijn voor Roma kinderen van 4 of 5 jaar oud…. Los daarvan: die kinderen zitten wellicht wel in tehuizen, maar lang niet alle kinderen in tehuizen komen ook in aanmerking voor (interlandelijke) adoptie. Bijvoorbeeld omdat ze nog familie hebben en die familie hen hoopt weer terug te kunnen halen naar hun thuis.

Hou me ten goede: er zijn vreselijk schrijnende situaties op de wereld. En daar moet absoluut iets aan gebeuren - ik ben een fervent voorstander van zodanige hulp dat de situatie ter plekke aldaar beter wordt. Maar het zijn vooral aspirant-adoptieouders die adoptie zien als De Oplossing voor schrijnende situaties waarbij kinderen betrokken zijn. En dan kan ik me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat het ‘eigenbelang’ de boventoon voert.

• Anja1

Het ligt helaas in veel gevallen wat complexer… zo hebben de meeste landen wel een bepaling of wet waarin staat dat er eerst gezocht moet worden naar adoptieouders in het land zelf, maar dat gebeurt in de praktijk dan niet omdat er in adoptieland veel geld omgaat. De vraag is ook hoe intensief er gezocht wordt naar mogelijkheden, zeker als er vanuit het buitenland een ‘gouden’ toekomst lonkt. Als een land van herkomst zegt dat er in het land zelf gezocht is naar mogelijkheden, dan is het zinvol om eens nader te onderzoeken hoe diepgaand dat gebeurt.

Groetjes,

Anja